Flytte Gjennomsnittet Dynamikk Ax 2012


Programvareproduktinnovatorer for arkitektur-engineering 8211 Construction (AEC) vertikale serveringsorganer og byggevirksomheter SoftTech Engineers Pvt. Ltd er dedikert til å innovere pålitelige og førsteklasses programvareprodukter for nisje vertikal av arkitektur-Engineering-Construction (AEC). Våre produkter gjør det mulig for kundene å redusere kostnadene, øke produktiviteten, ha effektiv kontroll og forbedre ressursutnyttelsen når det gjelder mennesker, infrastruktur og kundeservice. Våre rykteprodukter: AutoDCR er et nasjonalt prisvinnende produkt, som har revolusjonert byggeplanets granskingsprosess i styrende organer. For tiden er det implementert på tvers av 50 ULBer i India. PWIMS Public Works Information Management System, et nettbasert kommersielt off-the-shelf-program (COTS) for styring av de sentrale funksjonelle prosessene for arbeidsplanlegging, innkjøp og vedlikehold i offentlige arbeiderorganisasjoner. OPTICON en robust konstruksjonsprogramvare spesielt utviklet for byggorganisasjoner. Med intelligent bygget moduler for prosjekter, økonomi, anleggsmaskiner, er byggeprosjektene sikret positiv avkastning. BIM Services Project-virtualisering blir stadig viktigere hver dag. Med tilgjengeligheten av en 3D-modell, før oppstart av faktisk konstruksjon har mange fordeler. Med BIM er design fortsatt konsistent, koordinert og mer nøyaktig over alle interessenter. Med 750 års erfaring og grundig kundeundersøkelse SoftTech Engineers Pvt. Ltd har utviklet e-styring og konstruksjon av ERP-produkter med tanke på spesifikke behov hos våre kunder, kan du være trygg på at virksomheten din er i gode hender. Produkter fra SoftTech Engineers Pvt. Ltd forsikrer: Produktivitetsrampe opp Fokus på kjernevirksomheten til bedriften din Bedre bunnlinjer Bevar bedriftens eiendeler Investerer tid og penger i forretningsteknologi SoftTech Engineers Pvt. Ltd er den betrodde assosierte i din tryst for suksess. Dynamics CRM-feilsøking av resultat 02032015 Hvis du har en Dynamics CRM 2011 2013 2015 på premiss installasjon som ikke utfører måten du (eller brukerne dine) tror det skulle da, gir denne artikkelen deg informasjon om hvordan å diagnostisere hvor problemet (e) ligger og noen foreslåtte løsninger. Noen av disse tipsene og triksene gjelder også CRM Online, så les videre på sky-kunder. Angi det åpenbare Det første du må forstå er hva som er sakte om CRM og hvordan har du målt at du skal trenge et håndtak på hvilke aspekter av ytelse som rapporteres som problematisk hvis du skal løse dem . Ofte er det en rekke faktorer som fører til dårlig ytelse, så det er viktig at du etablerer en slags baseline-måling av den nåværende dårlige ytelsen, forstår den akseptable ytelsen og deretter utarbeider det som forårsaker forskjellen. Er det vibrasjonen som rapporteres av brukerne ellers kjent som brukerens oppfatning av ytelse, når du får tilgang til webgrensesnittet. Er det å finne data. Er det redigering og oppretting av data. Er det webservicesamtaler fra noen tilpasset integrasjon. Er den dårlige ytelsen konsekvent (lett gjengitt) eller intermitterende Har ytelsen blitt verre over tid - Kan det være relatert til økt antall brukere eller økte data Diagnostiske verktøy Følgende er noen av verktøyene som jeg synes er nyttige når du feilsøker ytelsesproblemer med en CRM-installasjon, og de bør være kjent for de fleste utviklere og infralopere verdt deres salt. Fiddler for å fange trafikk mellom nettleseren og serveren SOAP-UI for gjengivelse av webservicesamtaler, fungerer både på SOAP og REST-webtjenester. CRMer Innebygde diagnostiske verktøy for måling av webleserens nettbrukerytelse og nettverksmålinger mellom nettleser og server SQL Server Management Studio for undersøke underliggende SQL Server-ytelse, utføre spørringer, sjekke utførelsesplaner Jeg liker å være vitenskapelig i min tilnærming og fange timing for operasjoner som bruker verktøy der det er mulig. Flere testkjøringer, bruker gjennomsnittet som mål (men pass opp magien til caching på sekundære løp). Det vanskelige problemet med sluttbrukernes oppfatning av ytelse, måles ofte i feelpinions. Du må få brukerne til å prøve og teste driften der det er mulig. Den gode nyheten er at det er innebygde verktøy som kan hjelpe deg med dette. Helsekontroll Først har du kjørt Microsoft Dynamics CRM 2013 Best Practices Analyzer på installasjonen din Hvis det fremheves noen feil, bør du adressere de som ikke har noen direkte innvirkning på ytelsen til systemet ditt, men du er best for å eliminere disse før du bli for langt. Også mens du er i det, hvor oppdatert er patchene dine, jeg vet at det er tider når du har hamstrung og ikke kan bruke den nyeste oppdateringen på grunn av noen grunner, men hvis det ikke er noe som stopper deg, sørg for at du er oppdatert. Hvis du ikke er sikker på hvilket oppdateringsnivå du er på, kan du sjekke CRM Build Numbers her. Webgrensesnitt Før du selv prøver, bruker du en støttet nettleser Fra webgrensesnittet er det noen flotte innebygde verktøy som kan hjelpe deg med å diagnostisere problemer og måle ytelsen. CRM Browser Diagnostics Hvis du går til toolsdiagnosticsdiag. aspx titlecrm2015webtoolsdiagnosticsdiag. aspx verktøydiagnosticsdiag. aspx toolsdiagnosticsdiag. aspx vil du se siden nedenfor. Klikk på Run-knappen, og du får resultatene av noen tester som er utført fra nettleseren, som viser eventuelle problemer mellom nettleseren og serveren, eller med selve nettleseren. Legg merke til at nettadressen er for roten til CRM-nettstedet, ikke for en bestemt organisasjon. Dette er en veldig praktisk måte å få sluttbrukere til å fange oppførelsen til CRM fra slutten og sende den inn til deg. Hjelper også med å kjøre dette over forskjellige tider på dagen hvis scenariet innebærer forskjellig ytelse på forskjellige tider av dagen. Fra og med CRM 2013 SP1 og fremover er det et nytt nettleser-diagnostisk verktøy i byen. Hit Ctrl Shift Q i IE, og du vil se følgende. Klikk nå på Aktiver-knappen og legg inn et skjema du prøver å analysere. Hit Ctrl Shift Q igjen og nå har du en utmerket sammenbrudd av formytelsen. Dette kan være nyttig for å sammenligne ytelsen fra ulike nettlesere, og for å se hvilken innvirkning skjemaet ditt har. Lastet opp med en milliard delgitter Det er en padling. Form Design Ill Hold denne korte anmeldelsen din form design nøye. Overvei sluttbrukerne og skreddersy skjemaoppsettet på riktig måte, du trenger kanskje ikke å ha alle feltene hele tiden. Kanskje å designe en lett form som brukes 90 av tiden og la brukeren bytte til detaljert skjema, de resterende 10 gir brukerne mer produktive enn 1 gigantisk form som prøver å være alt for alle. Husk også å vurdere sluttbrukerroller og segregere ulike skjemaoppsett på den måten. Ja det fører til litt ekstra utvikling og vedlikehold, men hvis det fører til en mer nyttig form for brukere som utfører bedre, er systemet mer sannsynlig å bli brukt enn en langsom-som-melassform fylt med et milliard delnett som kan komme til nytte. Web Services CRM leveres med en flott webtjenester API som tillater integrering av andre systemer. Et mønster Ive sett involverer ofte å få utviklere til å skrive et forenklet sett av webtjenester som samsvarer med organisasjonsspesifikke datamodeller, som fungerer som en wrapper til CRM. Dette forenkler integrasjon og forvandler CRM-objekter til de nødvendige modellene, det gir også litt abstraksjon, slik at du kan minimere forstyrrelser hvis du oppgraderer CRM-installasjonen senere. Høres kjempebra, og du kan bash out noen kode ganske jævla raskt som gir deg de ønskede resultatene ved hjelp av LINQ. Som Peter Parkers onkel Ben sa med stor makt kommer stort ansvar. Å få kode-ferdig raskt betyr ikke at du har skrevet et effektivt system. Forutsatt at du skriver spørringer mot OData-tjenesten: (Oppdater September 2016) Bruk PFE-kjernebiblioteket for å unngå å gjenoppfinne hjulet. Test dine spørsmål ved hjelp av SOAP-UI direkte mot CRM OData-tjenesten. Bruk ODAT Query Designer i Dynamics XRM Tools. eller vær modig og bare trene URL-formatet ditt nå. Test nå den egendefinerte webtjenesten som utfører samme tjeneste. Forskjellen er overhead av din egendefinerte webtjeneste (dvs. 200ms). Forstå at LINQ-spørringen din kan føre til flere OData-webtjenesteanrop. Som skjer i rekkefølge. Som legger opp til tapt tid. Kontroller IIS-loggene på CRM-serveren for å se hvor mange forespørsler som kommer inn i OData-webtjenesten. Kan du reflektere spørringen for å redusere antall samtaler. Returner bare de attributter og linker du trenger. Venner, ikke la venner skrive SELECT-spørringer og lignende du bør ikke laste flere attributter i CRM-enhetene enn du trenger Angi bare de attributter du trenger og utfør søket. Ytterligere unødvendige attributter resulterer bare i ekstra overhead for serialising de-serialising. Sammenlign resultatene med SQL Server-filtrerte visninger prøv T-SQL i SQL Server Management Studio som får lignende resultatsett. Hvordan gjør det ved sammenligning Ett alternativ for å lese data er å koble til SQL Server-filtrerte visninger gå rett til hjertet av beistet. Ikke hopp inn i dette uten å vurdere fremtidige implikasjoner som det ikke vil fungere i en CRM Online-verden for eksempel, men hvis hoveddelen av operasjonene for webtjenestene dine er leseorienterte, kan det være verdt å sjekke ut. En praktisk måte å logge på timingen til dine egendefinerte webtjenester er å sikre at tidsprosessen er logget inn i IIS (forutsatt ASP-webtjenester). Du kan deretter analysere dette for spørsmål som overskrider måltider. CRM Maintenance Jobs CRM har en rekke innebygde vedlikeholdsrelaterte jobber som utfører ting som omregning av indekser. Som standard slår disse av en gang om dagen omtrent rundt den tiden CRM ble installert. Som er vanligvis åpningstider. Et utmerket verktøy for å gjennomgå disse tidsplanene og endre dem til en tid med mindre avbrudd for brukeren, er CRM Job Editor med utgaver for CRM 2011 2013 2015. Nettverk og infrastruktur Har de underliggende Windows-serverne blitt gitt riktig mengde RAM - og CPU-kontroll Implementeringsveiledningene for 2011 2013 for de anbefalte verdiene. Hva synes å være gjennomsnittlig minnebruk og CPU-bruk i perfmon (eller for mer ledervennlig grafikk Resource Monitor) Hvis du har flere CRM-servere distribuert bak en belastningsbalanserer, kan du sette trinnets balanser og sidde direkte på CRM-serveren (fra sluttbrukerens skrivebordsmiljø), og gjør det noe for ytelsen Hvis det gjør det, sjekk ut NLB-konfigurasjonen for eventuelle problemer. Hva ser ytelsen til CRM-webgrensesnittet ut av en av serverne selv (via eksternt skrivebord) Hvordan sammenligner det Er Windows-hendelsesloggene fulle av feil eller annen informasjon som indikerer problemer med disk, nettverk (tilkobling, DNS), autentisering eller andre kritiske ting Hva er nettverkstopologien Når du surfer på CRM Web-brukergrensesnittet og får din egen følelse av systemytelse, gjør du det bare meter unna datasenteret, mens brukerne klager på ytelse er i enkelte regionale kontorer koblet over en våt stykke streng Hvis ytelsessymptomene blir klaget over, synes å være geospesifikke, må du prøve å teste fra slutten så mye som mulig (se de innebygde diagnostiske verktøyene i Webgrensesnittet). Har du latensproblemer mellom sluttbrukere og CRM-serverne dine CRM kan være litt chatty, og dette kan føre til smerte over en forbindelse med høy ventetid (for eksempel tenk London til Canberra). I noen organisasjoner har jeg sett bedre ytelse gjennom Citrix fordi nettleseren til CRM-serverens chattiness skjedde lokalt innenfor samme datasenter. Kilometerstanden din vil variere, og det vil også være verktøyene du har til rådighet for å takle dette. IIS-innstillinger Dobbeltklikk at dynamisk komprimering er aktivert for CRM-nettstedet ditt i IIS 8 8.5. Etter at du har gjort det, må du sjekke outputCache-innstillingen for omitVaryStar som i denne CRM-tipset på dagen. Ja det gjelder også IIS 8.5, og det er ikke bare et CRM problem, det påvirker alle nettsteder som er vert i IIS. Uten denne innstillingen kan du oppdage at utgangen ikke blir cached av nettleseren riktig, noe som forårsaker en ytelsesdrap ved å gjøre ytterligere forespørsler om innhold ved sidebelastning. Vær sikker på at denne skal testes før etter med nettlesere som har fått cachen deres tømt (så legg inn noen forskjellige former) for å måle ytelsesforskjellen. SQL Server Selvfølgelig er Dynamics CRM-ytelse sterkt avhengig av ytelsen til den underliggende SQL Server-installasjonen. Så har du kjørt SQL Server Best Practices Analzyer (2012-utgaven) Minne og CPU er SQL gråt ut for noen av disse Fysisk plassering av data og loggfiler er data og loggfiler på separate fysiske disker Max grad av parallellisme (MAXDOP) anbefales det at dette er satt til 1. Det påvirker hele forekomsten, og endringer skjer umiddelbart. Tread forsiktig før du gjør denne endringen. tempdb det anbefales vanligvis å ha samme antall fysiske filer for tempdb-data som antall CPUer på serveren. Som standard vil det være 1 fil. Vekst av databasefiler kontrollerer innstillingene for automatisk vekst av databasefilene og pre-vokser dem til en større størrelse hvis databasen din vokser regelmessig. Dette kan redusere antall harddisker som SQL gjør når det utvider databasene. Data Management Views dmvs SQL har noen gode statistikker som det holder med om dyre spørringer, indeksbruk og andre tuningrelaterte ting. Fra et CRM-perspektiv kan disse bidra til å avdekke hva dine mest kostbare spørsmål er. Denne artikkelen fra Nuno Costa gjør en mye bedre jobb med å forklare disse enn jeg kan, så sjekk det ut. Oppdater 18 okt 2015. Performance Analyzer for Microsoft Dynamics (aka DynamicsPerf) er et verktøysett utviklet av Microsoft Premier Field Engineering. Det er et sett med SQL-skript for å samle SQL Server DMV-data og Microsoft Dynamics (CRM, AX, GP, NAV, SL) spesifikke produktdata for rask oppløsning av ytelsesproblemer på Microsoft Dynamics-produkter. Hvis du gjør mange spørsmål som involverer WHERE klausuler med egendefinerte attributter eller ORDER BYs med egendefinerte attributter, er det mulig at du kan dra nytte av en indeks på disse attributter, spesielt hvis antall poster er store. Å legge til en INDEX i SQL-tabellen er den eneste støttede tingen du kan endre i SQL-databasen. Ting du trenger å vurdere hvor unikt er dataene Hvor ofte leser du fra det mot å skrive til det (innlegg, oppdateringer) Fordi kostnadene vil komme i form av indeksberegning når du gjør endringer. I disse dager skjer denne beregningen online og ikke blokkere, men det er fortsatt skatt CPU og Memory selvfølgelig. Men hvordan vil du vite hvilke attributter som trenger indekser Kjør spørringer som ligner de som utfører sakte, direkte i SQL Server Management Studio og sørg for å inkludere utførelsesplanen. SQL vil fortelle deg kostnaden for spørrekomponenter og avsløre om en indeks vil være til nytte for spørringen. Hva om jeg er en CRM Online-kunde Hvis du legger et supportanrop til Microsoft, kan du få dem til å legge til indeksen for deg. Mer informasjon Im ennå å komme over en oppdatering utover CRM 2011 versjonen, men det er en omfattende ytelses - og optimaliserings whitepaper fra Microsoft, og mange av de samme prinsippene gjelder fortsatt. Oppdatering 2. september 2015 Microsoft utgitt noen spesifikke CRM 2015-informasjon om skalerbar Dynamics CRM, sjekk den ut Konklusjon Det er mange bevegelige deler til Dynamics CRM. Hver ytelsesanalyse vil være annerledes som kontekst er alt for en på-premise-installasjon. Men jeg håper du har funnet dette et nyttig oversikt over noen viktige ting å være klar over med hensyn til optimalisering og feilsøking av Dynamics CRM. Aktiver JavaScript for å se kommentarene drevet av Disqus. Differanser mellom Microsoft Dynamics NAV og AX Fra tid til annen møter jeg spørsmål fra kunder om hvilket ERP-system du skal velge: Microsoft Dynamics NAV eller Microsoft Dynamics AX. Dette spørsmålet har blitt mer aktuelt de siste seks månedene. Så jeg bestemte meg for å snakke med våre spesialister som har jobbet med begge produktene og få mer omfattende informasjon om dette emnet. Meninger og tolkninger er forskjellige. Likevel har vi endelig kommet til en felles mening, som jeg vil dele i dette blogginnlegget, sammen med små eksempler på de ulike funksjonene til hver type programvare. Informasjonen som er tilgjengelig på Internett om forskjellene mellom Dynamics AX og Dynamics NAV, er for det meste formulert som følger: Hvis en kunde er stor (det såkalte bedriftsnivået), er det beste valget Dynamics AX, mens Dynamics NAV passer for en mindre kunde (eller SMB små og mellomstore bedrifter). Denne kategoriske påstanden kan imidlertid ikke aksepteres som den ultimate sannheten. Det finnes eksempler hvor Dynamics NAV brukes med suksess i selskaper med 100, 200, 500 og til og med et par tusenvis av brukere. I kontrast er Dynamics AX også brukt i selskaper med fem brukere. Derfor er det ikke korrekt å fastslå at valget av systemet hovedsakelig avhenger av selskapets størrelse og antall brukere av programvaren. Jeg tror at nøkkelkriteriet for valg av system ligger i krysset mellom selskapets størrelse (inkludert mengden data) og bransjen representert. så vel som mellom den komplekse styringen av prosesser i selskapet og behovet for et brukervennlig og enkelt, tilpassbart grensesnitt. For eksempel er Dynamics AX kraftigere i styringen av komplekse prosesser som produksjon, og gir større funksjonalitet. Derfor bør produksjonsbedrifter som implementerer komplekse prosesser i driften, definitivt velge Dynamics AX. Og det faktum om selskapet har fem eller 1 005 brukere er ikke så viktig her. Omvendt, hvis selskapet opererer, for eksempel i grossistbransjen, hvor det primære målet er muligheten for at brukerne enkelt og raskt kan behandle data, vil Dynamics NAV sannsynligvis være et mye bedre alternativ. Bruker tilpasset og enkel dataskjerm vil gi høyere effektivitet, fordi det ikke er behov for mindre tid for å komme til den informasjonen som kreves. For eksempel ved å skrive inn kundenavnet i kundenummerfeltet, vil systemet umiddelbart kunne filtrere ut den nødvendige informasjonen. Når vi analyserer størrelsen på selskapet, refererer vi i så fall til mengden data (hvor effektivt systemet kan behandle store mengder data) og deres kompleksitet (prosessens kompleksitet). Nøkkelen ligger i funksjonaliteten levert av begge systemene. I dette tilfellet vurderer jeg standardfunksjonaliteten sikret av Microsoft i standardversjonene av systemene. Dynamics AX er definitivt funksjonelt rikere når det gjelder styring av en rekke prosesser, for eksempel prosesser knyttet til prosjektledelse, offentlig sektor eller produksjon (Dynamics NAV kan i dette området kun vise diskret produksjon, mens Dynamics AX også kan reflektere mager og prosessproduksjon. Dynamics AX har dessuten et ferdig innebygd strekkodeskannergrensesnitt for mobile enheter (håndholdte) som er spesielt designet for lager). I motsetning til, i sektorer som engros, mister Dynamics AX sine funksjonelle fordeler over Dynamics NAV, som gir samme full funksjonalitet og er lettere å bruke. Dynamics AX kan heller ikke anses å ha all funksjonalitet til Dynamics NAV, mens Dynamics NAV ikke kan anses å mangle noe: Dynamics NAV tilbyr også funksjoner som ikke er til stede i den grunnleggende versjonen av Dynamics AX, som fordeling av tillegg kostnader etter varer. I motsetning til Dynamics AX kan Dynamics NAV gjøre dette arbeidet automatisk. Når man ser på datavisning og modulasjonsfunksjonalitet, må man si at selv om Dynamics NAV-løsningen gir muligheter for omfattende og avansert analyse etter dimensjoner, er disse mulighetene i Dynamics AX-løsningen bredere med flere kontrollalternativer. Konklusjon: Når du velger et system, er det viktig å ta hensyn til ikke bare antall brukere eller datamengder, men også forretningsprosessene. Konklusjon: Dynamics AXs standardfunksjon er rikere enn Dynamics NAV på områder som produksjon eller offentlig sektor Begge systemene har funksjonelle forskjeller som kan bestemme valg av system for en bestemt kunde. Utførelsen av disse systemene er i stor grad bestemt av serviceinfrastrukturen eller den såkalte maskinvaren. En viktig faktor er valget av servere der systemet skal installeres. Ved å lagre på dette elementet, vil ytelsen være lav uavhengig av den valgte Microsoft Dynamics-programvaren. Når du velger Dynamics AX-systemet, er det nødvendig med større investeringer i serverinfrastrukturen, fordi systemet krever dette elementet. I Dynamics NAV vil disse investeringene bli lavere, da systemet selv er mindre krevende for maskinvaren. Samtidig reduseres ytelsen sammen med økningen i mengden data i Dynamics NAV, slik at maskinvarekonfigurasjonen skal utformes slik at systemet kan kjøre jevnt, selv etter flere år. Denne funksjonen er mindre uttalt i Dynamics AX. Det skal bemerkes at Dynamics NAV er utstyrt med en rekke gratis verktøy for datakomprimering og arkivering, som kan brukes fritt av kunden for å forbedre ytelsen. Dette handler bare om administrasjon. Konklusjon: Det skal ikke spares penger på maskinvaren for at systemet skal fungere skikkelig. Konklusjon: Infrastrukturkostnader vil være høyere for Dynamics AX enn Dynamics NAV. Det er viktig å forstå at Dynamics NAV i hovedsak oppsummerer dataene på forskjellige steder. På denne måten gir systemet et mer praktisk brukergrensesnitt (de nødvendige dataene, for eksempel kundens balanse på kortet, er raskere å vises), mens Dynamics AX ikke legger opp dataene, men systemet fungerer etter behov. For eksempel, for å vise kundens balanse, må Dynamics AX-brukeren gjøre flere klikk for å sende en forespørsel til serveren for denne informasjonen, som deretter kompileres og vises. Grensesnittet til Dynamics NAV-systemet er betydelig mer praktisk og lettlesbart for brukeren. Det gjør det også mulig for brukeren å gå raskt gjennom dataene. Og her kommer spørsmålet om hva som er viktigere for selskapet: et funksjonelt rikere system eller et mer praktisk brukergrensesnitt av systemet. Grensesnittet til Dynamics NAV ligner de vanlige Microsoft Office-produktene med nesten identiske skjermjusteringsfunksjoner (åpning og lukking felt i kort, kataloger eller tabeller, samt lett tilpassbare verktøylinjer og skjerm for brukerens behov). Jeg tror at det er mye lettere for en vanlig regnskapsfører å jobbe i Dynamics NAV, mens en finansanalytiker vil få flere muligheter når han jobber med Dynamics AX. Konklusjon: Dynamics NAV oppsummerer dataene under behandling slik at brukeren må gjøre færre museklikk for å se de daglige dataene Konklusjon: Brukerens synspunkt er grensesnittet til Dynamics NAV mer intuitivt og lettere lesbart enn grensesnittet til Dynamics AX En annen viktig ting å sammenligne er prisen på de to produktene. Da Dynamics AX-løsningen har mye mer omfattende innstillinger når du konfigurerer (justerer) og bruker systemet (brukeropplæring), er de endelige implementeringskostnadene for systemet i gjennomsnitt minst 1,5 ganger høyere enn Dynamics NAVs. Hvis selskapet ikke har behov for den rike produksjons - og prosjektfunksjonaliteten til Dynamics AX, bør dette aspektet definitivt tas med i betraktning for at investeringer i implementeringen av systemet skal være kostnadseffektive. Forskjeller finnes også i lisensieringskostnadene som er høyere når det gjelder Dynamics AX. Basert på Microsoft RSP (anbefalt salgspris) er minimumsfunksjonalitetslisensen med 3 Enterprise-brukere av Dynamics AX (tilsvarende Dynamics NAV Full User) omtrent 290 dyrere enn nøyaktig samme Dynamics NAV-lisens. Den samme lisensen med 30 brukere av Dynamics AX koster 48 mer enn for Dynamics NAV. Kostnaden per hver ekstra bruker vil også være over 33 høyere i Dynamics AX-systemet. Oppsummering av kostnadene for konsultasjoner og lisensiering, samt fremtidig vedlikehold, vil TCO (total kostnad for eierskap de langsiktige kostnadene) for Dynamics AX-løsningen være dyrere enn for Dynamics NAV-løsningen. Det skal bemerkes at Microsoft regelmessig tilbyr spesielle forhold spesielt for kjøp av Dynamics NAV, noe som ytterligere øker PricePerformance-fordelene ved å velge Dynamics NAV-produktene. Kampanjene som er tilgjengelige i 2015 inkluderer Gi meg 5 eller På Azur i O365 (et spesialtilbud for Dynamics NAV-skygtjeneste i kombinasjon med Office 365-lisenser). Lisensene til de to systemene er tilgjengelige både ved lisensiering av programvaren som skal holdes på selskapets egen infrastruktur og som en skygtjeneste (leie per bruker per måned). Konklusjon: Implementering av standard Dynamics NAV-løsning er billigere Konklusjon: Dynamics NAV har lavere samlede langsiktige kostnader Konklusjon: begge produktene er tilgjengelige for utleie og ved kjøp av lisenser Skifting mot skyktjenester En viktig moderne trend er observert i forbindelse med Dynamics NAV : et mye raskere skift mot skyen skjer. For tiden er dette systemet i utgangspunktet et helt sky-orientert produkt med fullverdige brukere av web og mobil (inkludert tabletter). Derimot har Dynamics AX-systemet for øyeblikket ingen webklient (en mulighet til å koble til systemet via en nettleser og bruker nesten 100 av systemfunksjonaliteten) eller tablettklienten (funksjonalitet tilgjengelig via et grensesnitt tilpasset spesielt for tabletter). Det er sannsynlig at Microsoft implementerer en strategi for å gjøre Dynamics NAV-løsningen til en ren sky løsning som passer for SMB-segmentet i fremtiden. Forskjeller mellom Web og Windows klient jeg har diskutert på mitt andre blogginnlegg. I dag er standard Dynamics NAV tilgjengelig med Office 365-integrasjon, inkludert en autorisasjon for alle programmer, integrering med Outlook-postserver, muligheten til å lage individuelle dokumentmaler i Microsoft Word ved å gi litt plass til dataene fra systemet og andre alternativer . I kontrast er denne integrasjonen for øyeblikket ikke så fullstendig i Dynamics AX, selv om dataene også kan eksporteres til Excel. pdf, etc., og det er også Outlook-integrasjon og mulighet til å lage dokumenter med en Microsoft Word-mal. Konklusjon: Dynamics NAV demonstrerer et raskere skift mot skyen Konklusjon: Dynamics NAV er tilgjengelig med Office 356-integrasjon, mens i Dynamics AX er denne funksjonaliteten begrenset. I tillegg til standardfunksjonene fra Microsoft i Dynamics AX og Dynamics NAV-programvaren, To systemer har et meget bredt spekter av løsninger utviklet av partnere (de såkalte tilleggene), som er designet både for en bestemt industri og for viss generell funksjonalitet. Et godt eksempel her er lønnemodulen som ikke er en del av standardversjonen av systemene, men leveres alltid av de ledende Microsoft Dynamics-partnerne i regionen. På områder som utleie av utstyr, leasing og factoring, eiendomsforvaltning og andre sektorer, er det Microsoft ISV (uavhengige programvareleverandør) partnere som tilbyr programvaremoduler. Et av eksemplene er Elva DMS-løsningen designet for bilforhandlere og verksteder på Dynamics NAV-plattformen. Med tanke på den historiske partnernettet struktur og det faktum at antall Dynamics NAV partnere er mye høyere enn Dynamics AX, tilbyr Dynamics NAV-plattformen et bredere utvalg av løsninger for bransjer. Parallelt skal det nevnes at i mange land ikke har gitt ut lokale versjoner av Dynamics NAV-løsningen, men i stedet inngår kontrakter med lokale partnere om lokalisering av Dynamics NAV for en bestemt region. Den offisielle tilgjengeligheten til Dynamics NAV er også begrenset i noen land, for eksempel Japan. Hvis noen spurte meg om å velge tre hovedfordeler og forskjeller mellom de to produktene fra alle argumenter, ville mitt valg trolig være som følger: Brukervennlighet (et komfortabelt brukergrensesnitt) Et vellykket fordel / kostnadsforhold Orientering mot skyktjenester Rik produksjon og prosjektstyringsfunksjonalitet Utmerket operasjon med store datamengder Omfattende analysealternativer Derfor betyr det ikke at selskapet nødvendigvis bruker Dynamics AX, og omvendt, trenger små bedrifter ikke nødvendigvis å velge Dynamics NAV. Dette kan bare være en av flere forutsetninger. Viktigere er bransjen representert av selskapet eller organisasjonen og strukturen i driftsprosessene. Med tanke på planene publisert av Microsoft, er det klart at begge disse produktene vil bli utviklet dynamisk. Spørsmålet handler om fokus i retning. Nylige hendelser viser at de viktige innovasjonene, som for eksempel en webklient eller RTC (en rollespesifisert klient), er inkludert i Dynamics NAV-løsningen, og deres senere versjoner vises også i Dynamics AX-løsningen. Dynamics NAV er også det første systemet som skal integreres i skyen med Office 365, som tydelig viser fremtiden for denne løsningen. Artikkelen sammenligner Microsoft Dynamics NAV 2015- og Microsoft Dynamics AX 2012-systemversjonene

Comments

Popular posts from this blog

Automatiserte Lager Handelssystemer Gjennomgang

Fnb Forex Hjelpetelefon

Beeџiktaeџ Integral Forex Canld ± Izle